Rola telewizji w promocji zdrowia

Siedzący tryb życia (w tym przesiadywanie przed telewizorem) oczywiście nie sprzyja zdrowiu. Nie da się jednak ukryć, że spora część ludzi z dużą regularnością ogląda telewizję. Niejednokrotnie nawet wykonując określone prace domowe, włączamy telewizor po to, aby czegoś posłuchać w tle. Niektóre badania statystyczne pokazują, że telewizja zajmuje nam nawet od trzech do pięciu godzin dziennie. Wiadomo też, że telewizja może mieć wpływ na zachowania i postawy ludzi. Czy wpływ ten dałoby się wyzyskać w obszarze promocji zdrowia? Okazuje się, że tego typu działania są prowadzone. Niektóre stacje emitują programy publicystyczne poświęcone tematyce zdrowego stylu życia, odżywiania czy profilaktyki chorób. Telewizję wykorzystuje się też podczas prowadzenia w mediach szeroko zakrojonych kampanii społecznych, ukierunkowanych na obszary promowania zdrowego trybu życia bądź zdrowego odżywiania, zapobiegania zachowaniom ryzykownym dla zdrowia czy też uzależnieniom. Nierzadko wykorzystuje się w tym celu zdjęcia, sceny dialogów, a nawet krótkie filmy, które opatrzone są odpowiednim komentarzem i hasłem towarzyszącym danej kampanii. Celem jest często zwrócenie uwagi odbiorcy na jakiś problem lub zachowanie, niekiedy poprzez ukazanie jego negatywnych skutków w sposób dobitny, nawet szokujący – wszystko w szlachetnym celu, czyli po to, by wzbudzić emocje, które skłonią widza do prozdrowotnej zmiany we własnym stylu życia.