Manipulacja w mediach

Codziennie miliony ludzi na całym świecie spędzają godziny dziennie, oglądają c telewizję Większość z nas zdaje sobie doskonale sprawę z tego, że np. reklamy telewizyjne wykorzystują szereg technik manipulacyjnych, by zachęcić as do kupna prezentowanego towaru. Jednak niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że nawet w programach informacyjnych, takich jak cowieczorne wiadomości jesteśmy manipulowani. Jedną z najczęściej wykorzystywanych technik jest gra na emocjach widza. Szczególnie użyteczny jest w tym wypadku strach – używa się go, aby zarysować np. wygodny dla siebie obraz aktualnej sytuacji w kraju lub na świecie. Współczucie to kolejne uczucie, które może sprawić, że przyjmiemy podawane nam wiadomości bez mrugnięcia okiem. Na przykład chętniej sięgniemy do portfela, aby wspomóc akcję charytatywną, jeśli zobaczymy skrajny obraz nędzy i rozpaczy. Na świecie nadal zdarzają się skrajne wypadki manipulacji medialnej, takie jak dezinformacja, wzbudzanie antypatii w określonym kierunku czy zakłamywanie sondaży. Na szczęście poza telewizją i innymi mediami tradycyjnymi istnieje Internet, który pozwala na dotarcie do wiadomości z różnych źródeł, analizowanie i porównywanie ich, celem wyrobienia sobie obiektywnej opinii. Mimo to musimy być jednak świadomi, iż manipulacja w mediach nadal istnieje, czy to w „lekkiej”, nieszkodliwej reklamowej wersji czy też manipulacja polityczna w krajach zamkniętych, jak niegdyś za żelazną kurtyną.