Telewizja jako źródło informacji

Telewizja, obok prasy i radia, jest jednym z najważniejszych źródeł informacji. Co prawda, w porównaniu z nie tak odległą przeszłością, telewizja ma obecnie silnego konkurenta – Internet. Wielu użytkowników Internetu właśnie w sieci wyszukuje potrzebne informacje oraz zapoznaje się z aktualnościami z kraju i ze świata. Nadal jednak spora rzesza ludzi nie wyobraża sobie dnia bez codziennej porcji wiadomości podawanych w serwisach informacyjnych emitowanych przez różne stacje telewizyjne. Poszukiwanie informacji w Internecie niewątpliwie ma bardziej aktywny charakter i wymaga od użytkownika większego zaangażowania oraz umiejętności selekcjonowania danych, które są wiarygodne i wartościowe od „śmieci”. Z kolei telewizyjne programy informacyjne mają charakter czysto podający, tzn. ograniczają się do przekazania informacji widzowi, którego rola jest w tym przypadku raczej bierna. Można spotkać przeciwników bazowania na wiedzy uzyskanej za pośrednictwem telewizji, twierdzących, iż jest ona skażona silnym subiektywizmem. Jednak podobny zarzut można by w zasadzie wysunąć także w stosunku do innych mass mediów. Wiadomo, że to człowiek nadaje znaczenie otaczającej go rzeczywistości. Widz, który z otwartym umysłem, lecz nie bezkrytycznie przyjmuje docierające do niego przekazy medialne, ma szansę świadomie zdecydować, czy nabiorą one charakteru czysto informacyjnego czy światopoglądowego.