Telewizja interaktywna i jej zalety

Za kamienie milowe w rozwoju telewizji uznaje się m.in. pojawienie się telewizji satelitarnej, a następnie cyfrowej. Od niedawna można już mówić o kolejnym etapie – telewizji interaktywnej. Słowo „interaktywny” jest zaczerpnięte z teorii komunikacji i pochodzi od łacińskiego „interactus”, co można oddać dosłownie jako „czyn wzajemny”. W kontekście procesów komunikacyjnych oznacza możliwość wzajemnego wpływu pomiędzy zasadniczym nadawcą i odbiorcą informacji. Termin ten ma również zastosowanie w technologii informacyjnej. W przypadku telewizji interaktywność oznacza, że dany program nie tylko transmituje pewne informacje, ale może niejako też na nie reagować. Tym samym widz staje się zaangażowanym uczestnikiem tego procesu i może decydować o rodzaju emitowanych treści. Można zatem powiedzieć, że telewizja interaktywna łączy w sobie cechy tradycyjnego systemu telewizyjnego nastawionego wyłącznie na przekaz oraz Internetu, w którym to użytkownik wybiera, co chce oglądać i kiedy. Obecnie coraz więcej producentów telewizorów daje klientom możliwość zakupu urządzeń z nowoczesną technologią odbioru, która zapewnia dostęp do oferty interaktywnej telewizji poprzez połączenie cyfrowego sygnału telewizyjnego oraz szerokopasmowego łącza internetowego. W Polsce pierwszą interaktywną stacją okazała się iTV, która rozpoczęła emisję w 2003 roku. Aktualnie pula tego typu stacji jest znacznie większa.